Popeleční středou, která letos vyšla na 17. únor jsme vstoupili do čtyřicetidenního postního období. V tento den bývá křesťanům udělován popelec (popelem nakreslený kříž na čelo)
Jeho přijetím člověk vyznává před Bohem svůj hřích, prosí o odpuštění a sílu začít znovu.
Známý křesťanský filosof Anselm Grün o postu říká, že :
půst je křik našeho těla po Bohu, křik z propastné hlubiny, v níž se setkáváme se svou nejhlubší bezmocí, zranitelností a nenaplněností a v níž celou svou bytost necháme padnout do bezedné Boží náruče.
Ježíš před zahájením své veřejné činnosti strávil 40 dní na poušti, nic nejedl a v osamění překonával pokušení. Tuto zprávu najdeme ve všech třech synoptických evangeliích. Matouš a Lukáš podávají podrobný popis, Marek pouze konstatuje: "byl na poušti čtyřicet dní a satan ho pokoušel".
Pro Židy měla poušť zcela zásadní náboženský význam. Zde byl Izrael formován a přetvářen z neukázněných beduínů v Boží lid. Zde zakoušel Boží moc a ochranu.
Judská poušť vypadá jinak, než třeba Africká Sahara. Nejsou zde žádné písečné duny. Místo nich se od obzoru k obzoru táhnou oblé kopce, plné kamení, sem tam porostlé řídkou, neduživou trávou. Je zde horko a ticho. Nikde jinde člověk nemůže zažít tak intenzívní až skličující pocit samoty, jako právě zde.
Čtyřicet dní a čtyřicet nocí se Ježíš v Judské poušti postí. V osamění a v extrémních podmínkách má osvědčit, že obstojí sám před sebou. Že vydrží sám se sebou. Poslední okamžiky složitých období bývají vždycky nejtěžší. To jsou chvíle, kdy přichází ďábel.
Všechna ta pokušení, která na Ježíše líčí, však nejsou náhodná. Souvisí s tím, co je o Mesiáši řečeno v Písmu. Podle starých textů umí Mesiáš proměnit kámen ve chléb. Nikdy se neskloní před ďáblem. A kdyby padal z výšin, sám Bůh pošle své anděly, aby si nohu o kámen nenarazil.
A ďábel si to chce ověřit.
První pokušení, které předkládá Ježíšovi je tedy arogantní výzva: Jsi-li Syn Boží, řekni tomuto kameni, ať je z něho chléb.
Umíš to, co má umět Mesiáš ? - tak to dokaž a ukaž - jestli na to máš! Udělej z kamení chleba!
Bůh ale nedělá zázraky proto, aby se předváděl nebo někomu něco dokazoval. A tak ani Ježíš nepoužije Boží moc na něco, co nevede dál.
A v tomto duchu také ďáblovi odpovídá. Nejen chlebem živ jest člověk....
Život není o tom, že si sami naplníme žaludek. Nežijeme pro sebe, ale pro druhé- abychom se setkávali, abychom si pomáhali a sdíleli spolu dobré i zlé.
Ale cokoli, co děláme jenom pro sebe - je ďáblovo pokušení.
A bere ďábel Ježíše do Jeruzaléma, postaví ho na vrcholek chrámu a říká: skoč a dokaž tak, že jsi Mesiáš…
To už vypadá skoro jako čin zoufalce, ďábla zoufalce, který nemůže dostat Ježíše tam, kde by ho chtěl mít. Ježíš klidně, mírně, nicméně rozhodně odmítá. Nepoužije Boží moc na něco, co postrádá smysl a užitek.
Světská moc a sláva je dána ďáblu a komu on chce, tomu ji dá. A teď vládce světa - Ďábel, Ježíšovi nabízí neomezenou moc nad lidmi. Nabízí mu vlastně možnost změnit svět k lepšímu. Stačí málo – jen se sklonit před ďáblem a svět může být dokonalý….
To je tedy vskutku ďábelská nabídka.
Ale Ježíš odmítá cestu moci, která nevyhnutelně – dříve či později -vede k násilí. On - jako láska sama- raději volí cestu sebeobětování, protože před světem, kterému vládne satan, se láska nikdy sklonit nemůže.
A tak ďábel zklamaně odchází. Ještě se vrátí. V Getsemanské zahradě, i na Golgotě....zase zkusí našeptávat - ale neuspěje.
I do našeho života opakovaně vstupuje pokušení. Zkušenost pouště je i naší zkušeností, byť v menším a obrazně.
V tomto postním čase je třeba abychom se ztišili, odložili všechno, co může překážet a co nás spoutává – a našli chvíli k tichému zkoumání vlastních činů i myšlenek.
Zda nepodléháme pokušení ovládat své bližní mocí.
Zda nedáváme přednost slávě či majetku před láskou.
Zda dokážeme nutkání "něco mít" říci ne a obrátit se k tomu, co je mnohem důležitější, než to, čím právě žijeme.
Postní doba není dobou chmurného odříkání, ani dobou neustálého přemítání nad utrpením Páně, i když to mnohdy postní písně navozují.
Je to především období duchovní očisty.
Je to příležitost k uvědomění si, že jsme na cestě.
Je to snaha o přiblížení se k Otci skrze Syna.
Je to doba vytrvalého ale i radostného úsilí, které by mělo vyústit v našem smíření s Bohem.
Agnes: Nejsem odborník na jazyky, ale mrkni na toto:):<br />
<a href="http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=p%F9st" target="_blank">http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=p%F9st</a><br />
<br />
Ten článek je opravdu hodně pěkný, Maruško. Jen pár odstavců - a jak mohou pomoci v chápání a prožití tak důležitého období.
šestý pád od slova půst zní o postu(ap.).<br />
Ale jinak díky moc, je to velmi pěkné
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.