Zjevení sv. Jana. Tato apokalyptická kniha byla napsána někdy roku 95. Byla to temná doba, doba vlády jednoho z nekrutějších římských vládců - císaře Domiciána, který sám sebe považoval za boha. Ten, kdo se odvážil vzepřít se císařskému kultu a odmítl se klanět tomuto absolutistickému, mocí posedlému císaři, byl předhozen šelmám, nebo upálen, ukřižován, či zabit nějakým jiným strašlivým způsobem. Lidé se v naprosté většině císařskému kultu podřídili a činili to, co od nich bylo požadováno. Proč jít čelem proti zdi, proč plivat proti větru? To přece není rozumné. Obyčejný slušný člověk se v klidu a bez námitek přizpůsobí - aby si zachoval život, majetek a přízeň mocných. To jenom ti podivínští Židé a ti podezřelí Křesťané se klanět odmítají. Císaře dokonce nazývají dravou šelmou.
V očích normálních obyčejných a přizpůsobivých lidí jsou židé a křesťané pomatenci, kteří nesou kůži na trh pro nic za nic. O co jim jde? Proč se neskloní? Vždyť je to jedno, co na tom záleží...třeba kotrmelec udělám, když to císař žádá. Život za to přece stojí. Jan popisuje situaci lidí, kteří se nepřizpůsobili a tak se vyloučili z etablované společnosti: „kdo není označen jménem té šelmy, kdo nemá na sobě její cejch, ten nemůže kupovat, ani prodávat“. Slovo cejch, v původním tvaru khar’-ag-mah lze přeložit jako znamení. Příbuzné tomuto slovu je řecké slovo carakter, kterému dodnes rozumíme.
Přijmout znamení doby, její razítko, její charakter, to znamená být za všech okolností loajálním poddaným. To znamená, že kdo chce přežít a mít se dobře, nesmí na sebe upozornit, nesmí čouhat z davu nebo - propána -dokonce vystoupit řady.Nonkonformita vůči etablované společnosti se většinou nevyplácí. Tak to bylo vždycky.
Společenské, politické, či sociální vyloučení těch jiných, těch neloajálních, těch kteří nemašírují s davem, bývá i dnes bolestné, i když se pro to už obvykle nevraždí.Takový člověk ale může být propuštěn ze zaměstnání, ze školy, internován, zkonfiskován, vyhnán, v horších dobách i uvězněn a zplynován.
Jak bychom si to i my nepamatovali! Dodnes jsou v naší společnosti nezhojené rány z období německého nacismu, dodnes neseme křivdy z období totalitního socialistického režimu a ani dnes nemůžeme říci, že žijeme v normální společností. I v dnešní době se totiž setkáváme s rasismem, s xenofobií, s neúctou k tradičním hodnotám. I dnes jsou mnozí poslušní diktátu reklamy, diktátu životního stylu, diktátu mocných, bohatých a silných dravců. I tato naše společnost je poznamenaná cejchem doby, která z ní zcela záměrně utváří znejistěné stádo, nesnášející jakoukoliv jen trochu z průměru vybočující ovci.
Nicméně - i křesťanství má svůj cejch, své znamení, které stvrzuje, že patříme Kristu.Tím znamením je Křest. Křtem se stáváme vlastnictvím Božím. Opakuji: vlastnictvím Božím, nikoli vlastnictvím té které církve. Křest není vstupním rituálem do církve. To by bylo trochu málo. Křest je vstupem do nekonečného prostoru svobody Božího dítěte. Křesťané to vědí, a proto vzájemně respektují křest, přijatý i v jiné, než v té svojí církvi. Křest totiž není cejchem, který nás zařadí a umístí do nějaké škatulky. Naopak - je zcela zásadním rozhodnutím v cestě za skutečnou svobodou. Protože patřit Kristu, to přináší svobodu od hříchu a sílu k překonání zlého.
Když Martin Luther prožíval největší zápasy svého života a nevěděl kudy kam, napsal si na svůj psací stůl: Baptisatus sum - jsem pokřtěn! I když jsme ještě v mnohém poznamenáni a někdy i stahováni do otroctví konzumního stáda, máme v srdci napsáno jméno Kristovo. Neseme pečeť Ducha Božího. Nikdo, žádný člověk ani instituce už nás nemůže označit svým cejchem, otrockým znamením doby, které nutně vede ke strachu, ohýbání páteře a čištění klik. Pečeť Kristova osvobozuje od všeho nevolnictví. Křest stvrzuje tu starou smlouvu, kde Hospodin říká: Já jsem Bůh Tvůj, který jsem tě osvobodil z domu otroctví. Já jsem Bůh, který chce Tvou svobodu.
Svoboda Bohem darovaná ale není nic snadného. Znamená totiž nutnost stále znovu se rozhodovat – a nést za svá rozhodnutí odpovědnost. Kniha Zjevení jasně říká, že v případě konfliktu s nárokem jiné moci než Boží, nezbývá pokřtěnému, než vzdát se společenské prestiže, opustit bezpečí stáda, a ve vyhrocených případech vzít na sebe i ztrátu občanských práv či života. Protože znamení křtu je neslučitelné se znamením šelmy. Dvěma pánům nelze sloužit.
Více sluší poslouchat Boha než lidí, říká apoštol tváří tvář hrozbě smrti. Výzva ke spravedlivému a svobodně vyjádřenému postoji , k vymezení se vůči etablované společnosti , zaznívá v Bibli mnohokrát. Je-li však vyslovena v mezní situaci, kdy jde - jak se říká - o krk, je zvláště naléhavá. Ale přesto, že cesta svobody je někdy velmi těžkým břemenem, je při vší své nebezpečnosti, náročnosti a odpovědnosti snažší a lehčí, než ospalý a zahnívající klídek těch , kteří nesou cejch lidské šelmy.
Sám Kristus to říká slovy: Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne. Vždyť mé jho netlačí a mé břemeno netíží. Svoboda není lehká, je to také jho, ale jho lehké, jho, které netlačí a břemeno, které netíží. Ano, Jho pokory a tichosti, pevné a statečné odolnosti vůči hrozbám i svodům moci je vždycky lehčí, než břemeno, které ohýbá páteř, budí obavy z nepřízně mocných či nadřízených.
Pavel říká: „Nepřizpůsobujte se, nebuďte konformní tomuto věku, nýbrž proměňujte se obnovou své mysli, abyste mohli rozpoznat, co je vůle Boží, co je dobré, Bohu milé a dokonalé“. Ten, kdo nosí znamení křtu je svobodný. Křtem jsme osvobozeni od své pýchy i od svého strachu. Již nejsme sami svoji, ale patříme Kristu, který nás vysvobodil ode všeho, co by nás táhlo pryč od Boha.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.