Pašijový příběh, který si křesťané na celém světě každoročně připomínají je starý více než 2000 let. A přece – byť už známe každé slovo, stále k nám promlouvá.
Oslovuje nás pokaždé stejně - a přesto jinak – v závislosti na naší momentální osobní situaci.
Protože my všichni v běhu času zrajeme, měníme se, a svůj život snad i mimoděk konfrontujeme s velikonočním příběhem. A tak tedy vezměme biblický text tak, jak nám ho tradice předala a pokusme se ho přenést do naší doby. Tento příběh totiž není jenom pietní vzpomínkou na to, co bylo a už není.
Tento příběh pokračuje dál a ovlivňuje náš současný život.
Každý z nás v průběhu svého života opakovaně a v různé míře zažívá nesčetné podoby zla. Někdy ho pouze z bezpečné vzdálenosti pozorujeme, někdy ho bez povšimnutí míjíme a někdy se s ním přímo střetneme. Jediná zbraň kterou je možné zlo porazit, je láska a odpuštění. Ale kdo z nás na to má - vždy a za všech okolností ? A tak čas od času zlu podlehneme a stáváme jeho nástrojem. Pokud se to stane, je třeba, abychom si tento svůj pád uvědomili. Je velice důležité – pro nás, pro naše děti i pro svět - abychom znovu vstali a znovu a ze všech sil se snažili jednat a myslet jako ten, který jediný nad zlem zvítězil, byť v absolutní míře zakusil všechny jeho podoby, které má tento svět k dispozici.
Tou první podobu zla byla zrada. Známe ji.I naší době se někdy setkáváme s Jidášem. I v naší době se nám může stát, že na základě udání toho, kdo se tváří jako přítel, budeme obviněni a souzeni.
Po Ježíšově zatčení se učedníci rozprchnuli a Petr, který nedlouho před tím sliboval věrnost až za hrob, popřel, že by ho kdy znal. I to známe a víme, jak strach o vlastní bezpečí dokáže umlčet svědomí, morální zásady a někdy dokonce i lásku...
A drama pokračuje dál.Vysoký židovský klérus, fanatičtí znalci Zákona soudí Božího Syna. Je to spor mezi mocí a pravdou. Svědectví si protiřečí, ale co na tom záleží? Oni, vážení muži velerady mají svou představu o Bohu a jeho pomazaném a ta se neshoduje s tímto chudým zastáncem bezbranných, bídných a nemocných. Ctihodní mužové jsou si jisti svým pojetím pravdy. A tak se stane, že se kněží rozhodnou zabít Boha. A tento svůj záměr prosazují cílevědomě a s přezíravou nadřazeností. Známe to. I dnes, stejně jako v době Ježíšově platí, že pravdu má ten, kdo má moc, a mocným je ten, kdo ovládá dav. Dav byl, je a vždycky bude manipulovatelný. Dnes, stejně jako tehdy – je mocnou zbraní v rukou mocných. Na Květnou neděli vítal Ježíše voláním Hosana…Hosana synu Davidovu… a o pouhých 5 dní poději tatáž ústa nenávistně křičí : Ukřižuj! Situaci mohl uklidnit Pilát, kdyby býval chtěl. Z jeho otázky: Ty jsi král židů ? je však cítit arogance a lhostejná ironie. Není to jeho spor. A tak si před očima davu myje ruce, se slovy: Nejsem vinen smrtí tohoto člověka. Je to vaše věc. Jak důvěrně známe takové situace!
Mnoho lidí si dnes tzv. myje ruce a zbavuje se tak odpovědnosti.
Další podobou zla, se kterou se Ježíš střetává, je fyzická bolest a pokoření. Rány bičem a výsměch. Suroví žoldnéři vlečou Ježíše prašnými ulicemi, které lemuje povykující dav. A náramně se při tom baví. Ani takovéto chování není naší době cizí. Na kopci zvaném Golgota je do země zasazen kříž. Kříž jako plus mezi nebem a zemí. Kříž, jako zrcadlo, nastavené světu. A v tomto zrcadle vidíme zlo nahé, bez jakéhokoli ..ale…bez zavádějícího protože…vidíme ho takové, jaké skutečně je - bez příkras, v celé jeho hrůze..
A znovu je tu bolest, strašlivá, absurdní bolest když hřeby pronikají do těla. Všechny podoby zla se nyní spojily, aby drtivou silou dopadly na jedinou lidskou bytost bez hříchu – na Syna Božího. S naprostým úžasem si uvědomíme, že Ježíš šel touto cestou vědomě, dobrovolně a důsledně až do konce. Že ani na kříži nereptal. Že nevracel zpátky zlo, které na něj promítali jeho nepřátelé. A pak, tento čistý a nevinný posel lásky a pravdy, vyslovil větu: Otče odpusť jim, neboť nevědí, co činí. Takovou míru odpuštění nikde v čase a prostoru světa, který známe, nenajdeme. Takovou sílu lásky žádná lidská bytost neunese. Takovou silou lásky disponuje pouze Bůh sám.
Posledním protivníkem, se kterým se Ježíš utkal byla sama smrt. Zlá, krutá a nespravedlivá. Tato chvíle byla pro Krista nepochybně nejtěžší. V této chvíli zazněl výkřik, který zaznamenal Marek a Matouš: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil? Na kříži Ježíš okusil to, co nikdy před tím – totiž naprostou odloučenost od Boha. Ocitl se tam, čemu jsme si zvykli říkat peklo. Je to nicota zatracení, totální opuštěnost v pochybnostech, děsivá prázdnota… Místo, kde není Bůh. Až do dna musel Ježíš vypít ten kalich hořkosti, o kterém mluvil v Getsemane.
Ale tento příběh nekončí Velkým pátkem a smrtí Ježíšovou. Nekončí ani přivalením kamene před vchod do hrobky, ani tichým zoufalstvím Bílé soboty. To, co se stalo pak, o Veliké noci, je zahaleno tajemstvím. Nikdo nezná hodinu, kdy Pán vstal z mrtvých. K tomuto Božímu triumfu – k vítězství nad hříchem a smrtí došlo beze svědků. Toho nedělního rána přišlo na zem světlo, které zcela zásadním způsobem poznamenalo dějiny celého lidstva. Ježíš Kristus vstal z mrtvých. Ježíš Kristus žije. A tak tento příběh pokračuje dál a my sami smíme být jeho součástí.
Už po dvě tisíciletí se v tomto období vracíme k velikonočnímu příběhu. A možná si říkáme – jak jen ti lidé mohli být tak zlí? Oni – ne my. My bychom se tak přece nechovali a hlavně my jsme tam přece tehdy nebyli! Skutečně? Je třeba, abychom si uvědomili, že kdykoli křičíme s anonymním davem „ukřižuj“ ocitáme se na prostranství před jeruzalémskou synagogou.
A kdykoli zrazujeme přítele pro hmotné výhody – klesáme na úroveň Jidáše.
A kdykoli ustupujeme svému strachu, zapíráme Ježíše spolu s Petrem. Kdykoli ztrácíme schopnost empatie a cítíme se být arbitry morálky a práva a v obavě o naši „svatost“ se distancujeme obyčejných lidí - jsme stejní, jako farizeové, kteří vydali k zabití Krista. Kdykoli si „myjeme ruce“ nad tím, čemu jsme mohli a měli zabránit podobáme se Pilátu Pontskému.
Kdykoli někomu ublížíme – slovem, činem, nebo i myšlenkou – znovu přibíjíme Krista na kříž. A Kdykoli odmítáme odpustit svým bližním, znevažujeme oběť toho, kdo vědomě a dobrovolně podstoupil nepředstavitelná muka - aby mohlo být odpuštěno nám.
A tak přijmout Kristovu oběť znamená rovněž přijmout svou vlastní vinu na jeho umučení. Znamená to přiznat sobě i Bohu svou vlastní hříšnost, slabost a nedokonalost. Jinými slovy- ti, kteří se považují za dokonalé, čisté a bezhříšné – takřka svaté – jako-by Ježíšovi říkali: Víš, já tvou oběť nepotřebuji. Já jsem stejně dobrý, jako ty… Už jen ta zpupnost je usvědčuje ze lži.
Velikonoční svátky nám každoročně otvírají příležitost k zamyšlení nad obsahem slov, která někdy jen bezmyšlenkovitě opakujeme.. Naše víra někdy umdlévá a někdy dokonce prochází peklem pochybností. Může se to stát – a stává se to – každému z nás. Ale víra, je –li pravdivá, tak není a nemůže být jenom optimistickou iluzí. Nemůže být pouhou maskou, pod kterou skrýváme naše nejisté a rozkolísané JÁ. Víra, je –li opravdová a živá, v různých etapách našeho života roste a sílí, a nebo stagnuje, či slábne. A dotýkají se jí všechny záchvěvy našeho srdce, pro které hledá odpovědi a řešení. Naše víra někdy sama musí projít nocí Velkého pátku a tichým zoufalstvím Bílé soboty, aby znovu s Kristem procitla do světla, jímž je ON sám.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.