křesťanství

Víra

9. 8. 2008 9:17
Rubrika: křesťanství

Jsme zodpovědni za svou víru! 

Ježíš chodil po celé Galileji, učil v synagogách a uzdravoval nemocné. Pověst o něm se roznesla široko daleko a počet  lidí, kteří ho následovali ze neustále zvyšoval. A tehdy Ježíš vystoupil na horu  Tábor. Tato hora je spíše kopec – vyvýšené místo nad Genezaretským jezerem. Zde na tomto místě pronesl Ježíš k zástupům tzv. „Horské kázání“  . Dále Ježíš učí jak se modlit, jak se postit, jak posuzovat druhé…mluví o přísaze, o odplatě a o lásce bližním  - i k nepřátelům V tomto svém – asi nejdůležitějším kázání  Ježíš  velmi srozumitelně  a trpělivě vysvětluje lidem to, co je podstatné.Ukazuje cestu, která vede k životu a vysvětluje jak po ní kráčet. Říká, že ve svém pozemském putování nejsme odkázáni sami na sebe, že máme kam se obrátit o radu a o pomoc, když naše víra umdlévá a my propadáme beznaději. Víra totiž není něco jen tak samozřejmého. Není tím, co náhodou někdo najde  a někdo ne.  Není souborem logických důkazů, nelze ji odvodit pouhým rozumem. Nelze ji získat studiem, výchovou ani tradicí. Víra neznamená jenom to, že uvěříme v Boží existenci- to by bylo trochu málo. Víra je osobní vztah  JÁ člověk  a  TY, můj Bůh.  Je to vztah založený na lásce a důvěře.Víra je tím nejcennějším a nejdůležitějším, co máme – ale byť bychom sebevíc chtěli - nemůžeme se o ni s nikým rozdělit. My ji nemůžeme  nikomu dát, tím méně vnutit.

Víra je Boží dar a jen Bůh ji může dát. Ale když někdo řekne – Já nevěřím, protože jsem nedostal dar víry, není to nic, než laciná výmluva.  Bůh tento dar nikomu neupře -  jenomže  kde je dárce, musí být i příjemce. Marně by nám  nabízel dar víry, kdybychom o něj nestáli. Ježíš řekl: Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno…A tak pouze tehdy když  o víru  upřímně prosíme, když  ji usilovně hledáme a tlučeme na její  vrata – naše prosby jsou vyslyšeny. Naše životní křižovatky se protnou  s cestou, která vede domů. A Bůh nám posílá osoby, s kterými se máme setkat, a situace, z kterých máme cosi získat a myšlenky, které nás vedou k cíli. Dveře k Božímu království se nám otvírají. Klíčem je naše svobodně vyslovené ANO, - CHCI TEN DAR. To chtění musí vycházet z nitra srdce, být zcela upřímné, protože Bůh toto naše ANO bere velmi vážně. Cesty k víře bývají velmi individuální a  někdy hodně  složité. Víra – jako každý vztah je  zároveň i cestou, která má své  etapy a krize. Stejně jako  mezilidské  vztahy,  i  víra zraje, a roste ke stálosti, ale také  prochází zkouškami pochyb a krizí. Častokrát  musíme  znovu o víru znovu zápasit a znovu si pokládat základní otázky. Ale  nikdo nemůže říci smysluplné a svobodné „ano“, dokud nemá možnost říci i „ne“. Krize víry nemusí zdaleka vést k její smrti. Každá krize může být novým začátkem, novým směrem, mystériem, kdy Bůh osvětluje naši mysl a uvádí do pohybu naši vůli. Právě do našich krizí, nejistot a pochybností říká Ježíš: Proste, a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno…Víra neumírá tam, kde se ocitne v krizi, ale tam,  kde nepřináší skutky lásky. (Jak 2, 17) Víra, nemá-li skutků, je mrtvá sama v sobě."  Umírá tam, kde je uložena v zaprášeném regálu. Víra čerpá svou sílu z lásky – z ní vyrůstá a v ní žije.  Ano - je živá - stejně, jako pták,  stejně, jako  květina …. Nemůžeme ji zakonzervovat, zamknout do trezoru nebo odsunout na vedlejší kolej….Zahynula by. A my jsme za ni zodpovědní.

 

Určitě všichni znáte půvabnou bajku Antoina de Saint-Exupéry  - Malý princ. Kdysi dávno, ještě jako dítě jsem ji slyšela z rádia – a utkvěla mi v paměti: Liška malému princi řeka:“ Jdi se podívat ještě jednou na růže, pochopíš, že ta tvá je jediná na světě. Pak Ti řeknu ti tajemství.“  Malý princ odběhl podívat se znovu na růže. „ Vy se mé růži nepodobáte, vy ještě nic nejste“, řekl jim. „ Nikdo si vás neochočil, jste takové, jaká byla má liška. Byla to jen liška, podobná statisícům jiných lišek, ale stala se z ní má přítelkyně a teď je pro mě jediná na světě.“ A růže byly celé zaražené.“ Jste krásné, ale jste prázdné,“ pokračoval. „Není možné pro vás umřít. Pravda, o mé růži by si obyčejný chodec myslel, že se vám podobá. Ale ona jediná je důležitější, než vy všechny,protože právě ji jsem zaléval. Protože právě ji jsem dával pod poklop.Protože právě ji jsem chránil zástěnou. Protože jsem pozabíjel housenky. Protože právě ji jsem poslouchal,jak naříkala, nebo se chlubila, nebo dokonce někdy mlčela. Protože je to má růže.“ A vrátil se k lišce.“ Sbohem“, řekl. „Sbohem,“ řekla liška. „Tady je to mé tajemství, úplně prostinké: Správně vidíme jen srdcem. Co je důležité, je očím neviditelné.“

„ Co je důležité, je očím neviditelné,“ opakoval malý princ, aby si to zapamatoval.

„ A pro ten čas, který jsi své růži věnoval, je ta tvá růže tak důležitá.“ Řekla liška.

„ A pro ten čas, který jsem své růži věnoval…“.řekl malý princ, aby si to zapamatoval.

„Lidé zapomněli na tuto pravdu,“ řekla liška.“ Ale ty na ni nesmíš zapomenout. Stáváš se navždy zodpovědným za to, co jsi k sobě připoutal. Jsi zodpovědný za svou růži.“

„ Jsem zodpovědný za svou růži…“.opakoval malý princ, aby si to zapamatoval.

 

Jsme zodpovědní za svou víru. Je živá a my ji musíme ji zalévat a chránit  a naslouchat jí, když naříká, i když mlčí. Protože je to naše víra, víra, kterou vnímáme svým srdcem. Milujeme toho, komu můžeme důvěřovat a důvěřujeme tomu, koho milujeme.  Láska a víra  to jsou 2 spojené nádoby a jedna bez druhé nemůže existovat. Víra je důležitější, než všechno ostatní, protože právě ji nám Bůh vdechl do srdcí. Protože právě jí On naslouchá, když naříká, nebo se chlubí, nebo i mlčí.  Protože je to Jeho láska…

 

 „Co je důležité, je očím neviditelné,“ opakoval malý princ, aby si to zapamatoval.„ Co je důležité, je očím neviditelné,“  opakujme si i my, abychom si to zapamatovali.  „Lidé zapomněli na tuto pravdu,“ řekla liška.“ Ale ty na ni nesmíš zapomenout. Stáváš se navždy zodpovědným za to, co jsi k sobě připoutal. Jsi zodpovědný za svou růži.“„ Jsem zodpovědný za svou růži…“.opakoval malý princ, aby si to zapamatoval.

 

Jsme zodpovědní za to, čím jsme se k Ježíši připoutali. Jsme zodpovědní za svou víru.

Marie

Zobrazeno 2449×

Komentáře

Marie-B

Nejmladší evangelista Jan začíná prolog stejnými slovy, jako pisatel knihy Genesis : slovy Na počátku….V 1. knize Mojžíšově, v Genesis jsme četli, že Bůh tvoří Slovem. Slovem tvoří světlo, nebe, zemi, flóru a faunu . Slovem stvořil i člověka. I řekl Bůh: Učiňme člověka, aby byl naším obrazem, podle naší podoby.
Jan svůj prolog uzavírá 14. veršem, kde se praví: A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy. Ježíš sám mluvil k lidem, a byla to Slova života. Slovem ztišil bouři na moři i v lidském nitru. Slovem uzdravoval tělo i duši. Slova Pána Ježíše byla předávána, pečlivě zaznamenávána a nikdy nebyla a nebudou zapomenuta.
Slovo Hospodinovo i Slovo Páně píšeme s velkým S , opatrujeme a chováme v úctě Písmo svaté a věříme, že Slovo Boží je stále živé. To Slovo k nám promlouvá dnes a tady, stejně jako před tisíciletími ve starém Izraeli.
Jak je to ale s lidským slovem? Člověku, jako jediné stvořené bytosti byl dán dar řeči. Dar řeči předpokládá i dar rozumu.Dar citu. Dar víry. Dostali jsme zároveň schopnosti využívat dar řeči k prospěchu svému i našich bližních. Dar řeči totiž zároveň vyžaduje zodpovědnost. Jsme zodpovědní za svá slova. Za to, co jsme řekli, a říci neměli, i za to, co jsme neřekli a říci měli. Všichni víme – tak nějak obecně víme, že je to pravda. Ale bereme si to k srdci?
Často mluvíme – jen tak, aby „řeč nestála“ a při té příležitosti někdy vyslovíme něco, co nás později mrzí. Někoho osočíme, někoho zesměšníme , překroutíme fakta, prozradíme něco, co bylo svěřeno jen nám….a pak doufáme, že se to ten dotyčný nedozví….Třeba se to opravdu nedozví, třeba se nic se nestane. Ale tím naše vina není menší.
Dar řeči máme ne pro to, abychom klábosením zaháněli nudu, ale abychom svá slova posílali do světa uvážlivě. Protože slovo – ano i lidské slovo –má sílu- tvořivou , či destruktivní. Ano, i lidské slovo je živé, i lidské slovo má své příčiny, má své důsledky, které často nemůžeme dohlédnout.
Lidé, až na výjimky, málokdy zajdou tak daleko, aby někomu fyzicky ublížili. Ale v hněvu, závisti a zatrpklosti často vysloví něco, čím velmi ublíží. Neuvědomují si, že zlé slovo nebo pomluva umí zranit víc než bič. Někdy zraní i mlčení – tehdy, když slovo, které mělo být vysloveno –z pohodlnosti, z rozpaků nebo lhostejnosti vysloveno nebylo.
Dar řeči máme proto, abychom se mohli učit ze zkušeností ostatních. Abychom mohli potěšit a povzbudit své bližní. Abychom si mohli navzájem sdělovat své poznatky. Abychom mohli uchovávat a šířit evangelium. Abychom mohli doznat své viny a mohlo nám být odpuštěno. abychom se mohli modlit a prosit o požehnání, pro sebe i pro svět.
Víme, že slova modlitby mají zvláštní sílu. Víme, že modlitba dokáže okamžitě zklidnit rozjitřenou mysl. Modlitba je rozhovor člověka a Boha. Je to rozhovor velmi osobní a velmi důvěrný. Modlitba je velice vážná a důležitá součást našeho duchovního života. Jenom v modlitbě smíme oslovit Boha přímo. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha – je 3. přikázání. Slova, která říkáme Bohu On slyší, i když o tom někdy zapochybujeme.
Bůh nám odpovídá – třeba že ne vždycky okamžitě, a ne vždycky tak, jak bychom si přáli. Když v modlitbě prosíme o požehnání, máme zároveň za požehnání děkovat. Ježíš přece řekl: Proste a bude Vám dáno…A také řekl: Podle vaší víry se vám staň…..Pokud prosíme o požehnání a nevěříme, že nám Bůh požehná, pak si jeho požehnání nezasloužíme.

Na počátku bylo slovo… I na počátku jakékoli naší činnosti je vždycky slovo – nebo myšlenka. Půjdu a udělám to a to tak a tak… úspěch v jakékoli lidské činnosti, ať už je to sport, umění, či cokoli jiného vyžaduje, aby si člověk pomyslel a řekl – já to dokážu. Aby tomu, co říká sám věřil. Ale jestliže si myslí a říká – já to nedokážu , má pravdu. Nedokáže to, protože si nevěří a proklíná sám sebe.. Na počátku bylo slovo….
Lidé mohou mít to, co říkají a oni místo toho říkají to, co mají.
Pokud říkáte to, co máte, budete mít přesně to, co říkáte.
Slovo vyslané do světa, žije svým zvláštním životem. Někdy se k nám vrací, jako bumerang. Snad si ani neuvědomujeme, jak často se plní naše slova, aniž bychom si to přáli. Pokud se třeba vypravíme na houby se slovy – stejně nic nenajdeme – a nenajdeme, nic tak zlého se neděje. Horší ale je, když jsme nemocní, a řekneme – já se už neuzdravím. Nebo řekneme, že člověk, na kterém nám záleží nás opustí…že se to, oč usilujeme nepodaří, že se stane nějaké neštěstí….V té chvíli, aniž si to uvědomujeme, proklínáme sami sebe. A naše slova se nám mohou vrátit .
Někdy i rodiče – nevědomky, bez jakéhokoli zlého úmyslu – proklínají své děti. Asi jsme už slyšeli o úzkostlivých matkách, které ze svých dětí vychovaly ustrašené bytosti, bez špetky sebevědomí.. Na počátku bylo slovo….
Kletba je vlastně opakem požehnání. Je to zlořečení, prokletí. Staří Izraelci si představovali kletbu jako jakousi jedovatou, stravující látku, která rozkládá duši a zbavuje síly. Sžírá zemi a hubí její obyvatelstvo. Je to ochromení člověka - čeho se dotkne, je odsouzeno k zániku. Co to znamenalo, můžeme číst v Dt. 5.M, kap. 28, 16-19: Prokletý budeš ve městě, prokletý budeš na poli , prokletý bude tvůj koš i tvá díže. Prokletý bude plod tvého života i plodiny tvé role, vrh tvého skotu i přírůstek tvého bravu. Prokletý budeš ve svém vcházení i ve svém vycházení.
Staří Izraelci byli přesvědčeni, že prokletý člověk přenáší tuto jedovatou látku na druhé nejen svými slovy, ale i svou pouhou přítomností Proto usilovali o požehnání, které by kletbu odstranilo. Mít úspěch, zdraví a štěstí znamená v řeči starého zákona: Mít Boží požehnání.
Važme svá slova, dříve, než je pošleme do světa. Nevyslovujme své obavy a úzkosti tak, jako bychom očekávali, že se stane to, co nechceme aby se stalo. Je to projev nedůvěry v Boží lásku. Jsme v jeho rukou, v jeho moci. Důvěřujme mu. V modlitbách mu děkujme za jeho lásku a nesmírnou trpělivost, kterou s námi má. Za jeho požehnání, za to, že se nemusíme bát, za to, že se nestane to, čeho se v hloubi duše obáváme.
Neproklínejme sebe ani druhé, aby slova, která pošleme do světa se k nám vrátila v dobrém. Přejme si a očekávejme pro sebe, pro své blízké i pro svět Boží lásku, Boží vedení, Boží požehnání.. A když Vám bude úzko, tak místo pesimistických slov si řekněte: Bůh mě miluje, všechno dobře dopadne.

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio